Тема 23. Коза-дереза (І частина)
Вступ
Сьогодні ми пригадаємо казку про Козу-дерезу.
Казка про Козу-дерезу
В українській народній творчості існує багато казок про тварин. Казку про Козу-дерезу знають усі. Композитор Микола Лисенко навіть написав однойменну дитячу оперу. Звірі в ній не лише розмовляють, а й співають і танцюють.
«Були собі дід та баба. Жила в них неслухняна й вередлива Коза, яка до того ж усіх обманювала. За це дідусь вигнав її з дому. Побігла Коза тоді до лісу, прогнала з хатки Лисичку й оселилася там. Спробувала Лисичка вигнати погану Козу, однак усе марно… Звернулася тоді вона за допомогою до звірів, але й вони не змогли допомогти Лисичці – їх залякала вперта і вередлива Коза-дереза. Лише хоробрий Рак-неборак зміг вигнати нахабу з хатки руденької лиски».
Слухання. М. Лисенко. Опера «Коза-дереза». Уривки
СКАЧАТИ СКАЧАТИ СКАЧАТИ
Пригадайте, що таке опера.
Опера – це музичний твір, в якому герої не розмовляють, а співають у супроводі симфонічного оркестру
В опері герої не промовляють слова, а проспівують.
Для кожного героя казки «Коза-дереза» композитор Микола Лисенко написав пісні. Ці прості мелодії настільки виразні, що слухачі легко впізнають персонажів навіть без слів. Послухайте пісні персонажів опери і спробуйте передати характери казкових героїв за допомогою жестів і танцювальних рухів у відповідних темпах.
Відгадайте, хто наша перша героїня.
Упізнайте казкового героя. Передайте його характер за допомогою жестів і танцювальних рухів
Козу-дерезу всі впізнали! Ми прослухали «Пісеньку Кози» з опери «Коза-дереза». А зараз на сцені з’явиться герой-рятівник, визволитель лисиччиної хатки. Впізнайте його.
Аналіз прослуханих творів
Мелодії, що зображають героїв, дуже різні за характером. На створення характеру мелодії впливає і її напрямок.
А який може бути напрямок у мелодій?
Напрямок мелодій можна побачити в нотному записі. Подивіться, мелодія може рухатися вгору ( ) чи донизу ( ) або залишатися на одній висоті ( ).
Крім того, мелодія може підніматися чи опускатися плавно або зробити стрибок!
Порівняйте мелодичні рисунки пісеньок Кози, Лисички та Рака.
Яка з мелодій більш плавна і хвиляста? Яка – енергійна і стрибкоподібна, а яка ніби «тупцює» на місці?
Спробуйте намалювати відповідні лінії на папері.
Порівняйте мелодичні рисунки пісеньок. Намалюйте відповідні лінії на папері
Як мелодична лінія пов’язана з характером кожного героя казки?
Демонстрація пісні Лисички з опери М. Лисенка Опера „Коза-дереза” СКАЧАТИ
Послухайте ще раз пісню Лисички і намалюйте в повітрі лінію її мелодії.
Розучування «Пісні Лисички»
А тепер ми розучимо і заспіваємо пісню хазяйновитої Лисички.
2. А тепер мені в неділю
Треба відпочити,
Свою хатку гарнесенько
Треба прикрасити.
3. А щоб краща, а щоб краща
Була моя хатка,
Піти треба у гайочок
Квіточок нарвати
Питання
Як може рухатися мелодія?
Як мелодія може передавати характер героя казки?
Підсумки уроку, перехід до другого уроку
На наступному уроці ми помиримо всіх тваринок у казці-опері.
Тема 23. Коза-дереза (ІІ частина)
Вступ
Сьогодні ми поговоримо про ілюстрації.
Передача характеру персонажів в ілюстраціях
Щоб краще зрозуміти характери літературних героїв, про яких ідеться в казці чи оповіданні, художники малюють ілюстрації.
Розгляньте ілюстрації до казки «Коза-дереза».
Поміркуйте, що незвичне для тварин ви бачите.
Які деталі допомагають зобразити характер героя?
Перегляд фрагмента з м/ф «Коза-дереза»
А тепер перегляньте мультфільм. Художники теж намагалися передати характери тварин.
Аналіз переглянутого твору
Чи вдалося художникам-мультиплікаторам передати характер героїв?
Як музика допомогла створити образи в мультфільмі?
Практична робота «Казковий будиночок»
А тепер уявіть себе художниками-ілюстраторами. Намалюйте казковий будиночок для персонажа, який вам найбільше сподобався.
Коли ми всім героям казки намалюємо будиночки, тоді ніхто не буде нікого ображати. Навіть навпаки – звірятка ходитимуть одне до одного в гості!
Якими ви уявляєте будиночки персонажів казки «Коза-дереза»? Опишіть їх.
Перш за все потрібно вибрати формат нашої роботи й розмістити аркуш паперу горизонтально або вертикально. Для цього необхідно вирішити, яким буде казковий будиночок – низеньким і широким чи високим і вузьким.
Поміркуйте, що ви намалюєте біля нього. Тоді зрозумієте, які розміри повинен мати будиночок. Для того, щоб вирішити, уважно розгляньте зразки малюнків, виконаних художником.
Пригадайте архітектурні елементи, які є в кожній житловій споруді (фундамент, стіни, дах). Простим олівцем зробіть начерк майбутнього будиночка. Не забувайте, що будь-яка складна форма утворюється з простих геометричних форм.
Розпочинаємо роботу фарбами..Придумайте архітектурні елементи оздоблення будиночка для передачі настрою і характеру його господаря..Малюємо двері та вікна.
Розфарбуйте будівлю такими кольорами, які найкраще пасують до характеру обраного вами персонажа казки.
Питання
Який композитор написав оперу «Коза-дереза»?
Що допомагає художникам передати характер персонажів літературних творів?
Як музика допомагала нам охарактеризувати героїв казки? Наведіть приклад.
Підсумки уроку
З ваших малюнків організуйте виставку під назвою «Хто живе в казковому будиночку?».
|