Тема 5. Падолист (І частина) Мета: дати поняття «динамічні відтінки»; продовжувати розучування пісні «Дощик»; розвивати уяву, почуття ритму. вокально-хорові навички; виховувати почуття прекрасного.
Вступ Відгадайте загадку: То шерехне, то хрусне, то трісне Килимок під ногами барвистий.
Продовження розучування пісні «Дощик»
СКАЧАТИ
Спочатку згадаймо пісню про осінній дощик, яку ми вивчали минулого уроку. Ви не забули чарівні слова легато і стакато, які підказують, що музику потрібно виконувати наспівно або уривчасто? Ліга – наспівно (легато), крапочки – уривчасто (стакато) Варто звертати увагу на ліги та крапочки в нотному тексті.
Караоке. Пісня «Дощик»
СКАЧАТИ
Самостійно виконайте пісню «Дощик». Сл. Н. Кулик, муз. А. Мігай
Відомості про динаміку музики Листочки шелестять, немов шепочуть і прагнуть розповісти нам свої таємниці. У тиші осіннього лісу чи парку можна багато почути. Наприклад, гілкопад або падіння каштанів. Які ще звуки можна виразно почути восени?
Послухаймо, що розповіли осінні листочки композиторові Петру Чайковському. У п’єсі „Осіння пісня” лунає і тиха розповідь, і стрімкий танок. Під час слухання зауважте, коли мелодія звучить тихо (тобто piano), а коли голосно (тобто forte). Спробуйте під час слухання відтворити характер музики рухами рук.
Слухання. П. Чайковський. «Осіння пісня» («Жовтень»)
СКАЧАТИ
Аналіз прослуханого твору Як динамічні відтінки forte і piano допомогли композиторові передати настрої осені? Якими кольорами ви б змалювали цю музику: теплими чи холодними? Поміркуйте, який танок танцювали листочки – повільний вальс чи енергійний козачок
Відомості про імпровізацію, ритм. Творче завдання Імпровізація – твір, який митці створюють швидко і без особливої підготовки Пригадайте, що таке ритм, адже саме він організовує звуки за їхньою тривалістю.
Ритм – це чергування елементів твору. Спробуйте створити власні мелодії до віршів на такий ритм: Красуня-осінь пісню співає, Багряне листя золотом сяє.
Підсумки уроку, перехід до другого уроку
Сьогодні ми багато встигли: довчили пісеньку про дощик, дізналися, що таке імпровізація, а також вивчили динамічні відтінки форте і піано, пригадали, що таке ритм. Листочки ми подивимося на наступному уроці. Крім того, навчимося використовувати ритм не лише для співу, а й для створення осінніх композицій.
Тема 5. Падолист (ІІ частина) Вступ Як передати осінні враження на картині – і падіння листочків, і віяння вітру, і туман? Потрібно навчитися цьому в майстрів. Зазирнімо до картинної галереї!
Споглядання та аналіз репродукцій
Розгляньмо осінній пейзаж, помилуймося граційними рухами осені. Ось вона неквапливо йде по землі, обтрушуючи дерева та кущі… Як краще сказати: осінь ходить, блукає, біжить, танцює чи скаче по гаях та лісах? Левітан «Золота осінь», В.Сюрха "Осінь”
Сумно у гаях блукає, Жовті шати одягає, Золотисту стелить постіль – Жде сестрицю білу в гості. Якого настрою надає пейзажу золотий осінній листопад? Яка палітра кольорів на картині: тепла чи холодна? З чим можна порівняти картину: зі звучанням одного інструмента чи оркестру?
Перегляд фрагмента м/ф «Фантазія»
Перегляд фрагменту з 9.40 – 12.09 хв.
Художники-мультиплікатори студії Уолта Діснея поєднали образи осені зі знаменитим Вальсом квітів Петра Чайковського. Під час перегляду зверніть увагу на те, як легко злітає листя з дерев. Воно плавно гойдається в повітрі від найменшого подиху вітру. Зауважте, як саме переданий рух листя та вітру в епізоді; які в ньому настрій і колорит. З чим ви можете порівняти листочки, що спадають з дерев? Спробуйте підібрати дієслова, що влучно передають характер їх руху. Наприклад: кружляють, в’ються, падають…
Розповідь осіннього листочка. Бесіда за темою уроку Розповідь осіннього листочка Колись я був живим різнокольоровим красунчиком, висів на дереві і радів сонечку, виблискуючи в його сяйві. Якось восени різкий подих вітру підхопив мене, зірвав із моєї гілочки, і я полетів. Мені подобалося літати, уявляючи себе то метеликом, то пташкою. Довго я кружляв, та враз – упав на землю і засмутився, бо відчув, що втрачаю свою красу. Аж раптом чиїсь дбайливі руки підхопили мене... То був художник. Із різнобарвних сухих листочків він створив прекрасну композицію. Так у мене і моїх друзів-листочків розпочалося нове життя – мистецьке.
Осінь, осінь... Лист жовтіє, З неба часом дощик сіє. Червонясте, золотисте Опадає з кленів листя. Діти ті листки збирають, У книжки їх закладають.
Листочки закладають у книжки, щоб вони стали рівнесенькими і з них було зручно зробити декоративну композицію. Композиція – це побудова художнього твору, а декоративний – це той, що прикрашає, оздоблює. Отже, ми створимо художні твори, які прикрасять наші оселі.
Ви вже знаєте, що ритм – це чергування елементів твору. Коли ви будете використовувати листочки, різні за розміром і формою, це і стане ритмом вашої роботи. Візерунок, утворений ритмічним чергуванням елементів, називають орнаментом. Візерунок, що має вільну композицію, називають декоративним.
Практична робота «Осінні листочки»
Приготуйте різні за розміром засушені листочки, клей і аркуш-основу. Будьте охайними та уважними, не поспішайте. Перш ніж починати роботу з клеєм, елементи композиції необхідно розкласти на аркуші паперу і лише потім – приклеювати. Слід бути обережними, щоб не переклеювати елементи, адже вони можуть пошкодитися. Розкладіть листочки за розміром. Створіть ритмічні візерунки з осіннього листя. Наприклад, такий: 4 великих і 2 маленьких листочки або 2 великих і 4 маленьких. Дуже важливо, щоб обраний елемент повторювався декілька разів у певному порядку. Закріпіть листочки на аркуші за допомогою клею. Ви створили композицію-орнамент. Тепер створимо довільну декоративну композицію. Розкладіть листочки за розміром, кольором і формою та уважно розгляньте. Намагайтеся побачити в них елементи ваших майбутніх творів: голову чи крильця птаха, силуети дерев, кущів чи хмаринок тощо. Розкладіть деталі вашої композиції відповідно задуму, але не приклеюйте відразу. Акуратно приклейте листочки до аркуша-основи. Якщо якихось елементів бракує, можна їх домалювати.
Підсумки уроку Сьогодні ви гарно попрацювали на уроці. Навчилися використовувати ритм у зображенні та створювати декоративні композиції, і виготовили чудові роботи, які прикрасять шкільну виставку.
|