Неділя
19.05.2024
01:26
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Кульбабки - наш клас
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Статті з виховання [18]
Матеріал для самоосвіти батьків,для підготовки до батьківських зборів вчителів
Розробки уроків [53]
плани-конспекти уроків для початкових класів
Корисні канікули [94]
Завдання на канікули, тренувальні вправи. Готуємось до 3 класу.
ДПА [9]
державна підсумкова атестація
Майбутнім першокласникам [26]

Наша підтримка
продвижение сайта бесплатно укладка ламината

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Розробки уроків

Урок мистецтва 3 клас. Кобзарі – співці слави України

Тема 13. Кобзарі – співці слави України (I частина)
 
Вступ 
На минулих уроках ми вивчали українські народні пісні, що мають досить поважний вік. Вони збереглися донині, їх співають у різних куточках нашої держави. 
Це відбулося, зокрема, завдяки мистецтву кобзарів і лірників, яке набуло розквіту майже п’ятсот років тому, коли український народ боровся за свою незалежність. З їхніх вуст звучали розповіді про славні сторінки історії України. 
Що вам відомо про кобзарів і лірників? 
Розповідь про кобзарів, лірників 
Кобзарі та лірники – це музиканти, які мандрували Україною, грали на кобзі, бандурі або лірі й оспівували героїчне минуле нашого народу. 
Кобза і бандура – це українські народні струнно-щипкові інструменти. 
Ліра – це український народний колісцевий інструмент. 
Кобза та ліра часто побутували спільно; це поширило уявлення про їх тісне споріднення. Насправді, довгий час інструменти конкурували. Ліра завдяки більшій практичності в користуванні поступово витіснила струнно-щипкову кобзу. Однак у слуханні перевагу надавали саме кобзі. 
Ліра та кобза мали й багато спільного. По-перше, мандрівну виконавську традицію, яку нерідко називають «кобзарсько-лірницькою»; а по-друге, спільною була музика, яку на них виконували (наприклад, історичні пісні та думи). 
Дума – це українська народна пісня оповідного характеру (переважно про героїчні історичні події). 
Український народ складав думи переважно про життя козаків, їх боротьбу з ворогом, адже саме в козаках наші предки бачили своїх надійних захисників. Існують думи про тяжке життя та втечу з неволі, про історичних осіб. Кобзар, виконуючи думу, супроводжував свій спів на кобзі, бандурі, а лірник – на лірі. 
Кобзарі та лірники, переважно сліпі співці, ходили з хлопчиками-поводирями містами й селами. Вони зворушували серця людей своїми патріотичними піснями. 
Творче завдання 
Українські митці створили багато творів про кобзарів і лірників. 
Розгляньте роботи та спробуйте розповісти про життя хлопчика-поводиря, про його майбутню долю. 
Перегляд фрагмента х/ф «Сліпий музикант» 
Одним із народних героїв, про яких складено багато легенд та переказів, був козак Голота. Ні кобзарі чи лірники, ні сучасні кінематографісти не оминали його увагою. 
Перегляньте фрагмент фільму «Дума про козака Голоту» і визначте, хто є виконавцем думи. 
Аналіз переглянутого фрагмента 
Який інструмент супроводжував спів? 
Про що розповідалося в думі? 
Слухання. Дума про турецьку неволю 
У думах описані такі цікаві історії! Послухаймо ще одну. 
Дума про турецьку неволю 
Аналіз прослуханого твору 
Яку історію розповіла дума? 
Які інтонації переважали в думі – пісенні, танцювальні, декламаційні чи маршові? 
Який інструмент супроводжував спів? 
Демонстрація пісні «Їхав козак за Дунай» 
Наші українські пісні відомі в усьому світі. Гарним прикладом є пісня Семена Климовського «Їхав козак за Дунай». Вона залетіла аж до Шотландії, стала там народною. Звучала вона і французькою, і польською, і чеською, і болгарською, і угорською та іншими європейськими мовами. Кожен з народів, що її виконував, додавав до неї відлуння власної історії. 
Послухаймо цю пісню! 
„Їхав козак за Дунай” 
Сл. і муз. С. Климовського 
Розучування пісні «Їхав козак за Дунай» 
Розучуючи мелодію, зверніть увагу на кількість фраз, їх повторність чи подібність. 
Спів із нот 
Здається, що пісні кобзарів увібрали і радість, і смуток українського народу. У музиці є спеціальна «фарба», якою можна передати сум і радість. Називають її ладом! Це мажор та мінор. 
Проплескайте ритмічний рисунок; визначте ноти за висотою. 
Ви, напевне, звернули увагу на знак бемоль перед нотою мі в останньому такті.Він понижує ноту на півтону – і музика відразу ніби темнішає, стає важчою. 
Назвіть ноти в ритмі, просольфеджуйте. 
Прочитайте текст поспівки, проспівайте її словами. 
Питання 
Як ви розумієте слово дум», яке Тарас Григорович Шевченко згадує у віршах: "Наша дума, наша пісня не вмре, не загине... От де, люде, наша слава, слава України!"? 
Як називають українську народну пісню оповідного характеру переважно про героїчні історичні події? 
Які народні інструменти супроводжували спів кобзарів і лірників? 
Підсумки уроку, перехід до другого уроку 
Незважаючи на велику роль в історії українського народу, імена більшості кобзарів і лірників не збереглися до нашого часу. Однак у світі відоме ім’я та творчість людини, яку українці називають Великим Кобзарем. Саме про нього ми поговоримо після перерви.

Тема 13. Кобзарі – співці слави України (II частина)
 
Вступ 
Тарас Григорович Шевченко був видатним поетом і художником. Він прожив надзвичайно важке життя. Йому забороняли писати і малювати, але митець продовжував оспівувати знедолену Україну та її народ. Він виплескував у поетичних рядках і на картинах свій душевний біль. 
Відомості про Шевченка-художника 
Тарас Шевченко був талановитим художником. Ще в дитинстві в нього з’явився хист до малювання. Хлопчик прикрашав малюнками стіни батьківської хати. Перші самостійні мистецькі роботи Шевченка були виконані у портретному жанрі. Художникові позували його товариші-однолітки. Пізніше юнак навчався у Петербурзькій Академії мистецтв. 
Погляньте, наскільки поетичним є пейзаж Тараса Шевченка. 
Перевірка засвоєння матеріалу. Аналіз репродукцій 
А тепер спробуйте порівняти два автопортрети Тараса Шевченка. 
Як складна доля змінила його зовнішність? 
Практична робота «Садок вишневий коло хати» 
«Садок вишневий коло хати, 
Хрущі над вишнями гудуть, 
Плугатарі з плугами йдуть, 
Співають ідучи дівчата...» . 
Нехай перший рядок цього вірша буде назвою нашої сьогоднішньої композиції. 
Назва композиції «Садок вишневий коло хати» наштовхує на думку, що в ній буде зображено сільський пейзаж травневої пори. Спробуйте уявити вашу майбутню роботу до дрібниць і розпочинайте працювати. 
Кладемо аркуш паперу відповідно до нашого задуму – вертикально чи горизонтально. 
Простим олівцем проводимо лінію горизонту. 
Промальовуємо зображення української хати. Це може бути традиційна хата під стріхою, чисто вибілена перед Великодніми святами і розписана орнаментами. 
Промальовуємо великі елементи композиції, розташовані на передньому плані: дерева, квітник, мешканців двору. 
Створюємо дальній план пейзажу: поля і лани, дерева чи ліс, дорогу. 
Роботу фарбами варто почати з великих плям. Це небо, поля, земля, вкрита травою. У такий спосіб ми пишемо тло композиції. 
Прописуємо дрібні елементи композиції. 
Завершуємо роботу над композицією на цьому етапі виконання. 
Практична робота «Садок вишневий коло хати» (продовження) 
Друзі, ви вже написали в кольорі великі плями композиції, майже заповнили всю площину аркуша. Зараз ми наповнимо роботу декором, адже весна – це пора цвітіння, свіжого теплого повітря і дзвінких голосів. 
Слід використовувати декор, який доповнює чи розкриває ваш задум у композиції. 
Доповнювати композицію декором варто, почавши з неба. Його можна зобразити різними способами: показати трохи темніші чи світліші по тону силуети перелітних птахів; нагромадження хмаринок; квіти тощо. 
Задній план композиції – це невеликі елементи, тому декор на них теж дрібний. Його можна виконати загостреною паличкою чи соломиною, вмоченою в потрібну фарбу. 
Орнаментальні оздоблення хати виконуємо м'якими невеликими пензлями. Стежимо за тим, щоб розмір орнаменту гармонійно поєднувався з розміром хати. Застосувати орнамент можна навколо вікон, дверей, під стріхою – це традиційні місця розписування хати. 
Можна використати орнамент і на стрісі. Це надасть композиції більшої декоративності. 
Декор на поля й городи можна наносити в різний спосіб: мереживне переплетення ліній, крапки, квадратики, ромбики тощо. 
На передньому плані композиції декор виразніший, крупніший. Траву можна передати штрихами різних відтінків; вона наповнена квітами. 
Квіти більших розмірів розташовуємо на клумбі чи під вікнами хати. 
Дерева в садку – квітучі вишні. Коли цвітуть ці дерева, здається, що навколо віт квіткова піна. Вишневі дерева розташовані на передньому плані нашої композиції. Декор на них має бути виразним. 
Оцінюємо нашу роботу з відстані витягнутої руки. Незважаючи на те, що в композиції ми застосували багато декору, робота повинна сприйматись виразно, цілісно. 
Питання 
В якому жанрі виконані перші художні роботи Шевченка? 
Що оспівує і змальовує в поезії Т. Шевченко? 
Підсумки уроку 
Недарма Тараса Григоровича Шевченка називають Великим Кобзарем. Шана і вдячність йому, співцеві українського народу, закарбована в багатьох пам'ятниках по всій Україні та поза її межами.
 

Категорія: Розробки уроків | Додав: ruslanus (29.11.2014)
Переглядів: 3668
Вхід на сайт

Пошук

Цікаві сайти
http://leontyev.at.ua
Презентації для дітей

...